25/06/2026
🚧 Undskyld vi roder!
Lige nu arbejder vi med kloakseparering på flere af vores projekter. Så hvis du støder på afspærringer og gravearbejde i dit nærområde, vil vi gerne forklare, hvad arbejdet egentlig handler om.
Mange ældre kloaksystemer er bygget, så regnvand og spildevand løber i den samme ledning. Det fungerer fint det meste af tiden. Men ved kraftig regn kan systemet blive overbelastet.
Det øger risikoen for oversvømmelser, presser renseanlæggene og kan i værste fald betyde, at urenset spildevand ender i vandmiljøet.
Det er det, kloakseparering gør op med.
Ved at adskille regnvand og spildevand i hver sit ledningssystem får kloaknettet bedre kapacitet til at håndtere fremtidens kraftigere regnvejr. Samtidig mindskes risikoen for overløb til naturen.
Vi ved godt, at arbejdet kan give støj, støv og omveje i hverdagen. Men det er en investering i en løsning, der skal holde i mange år – og som de færreste forhåbentlig skal tænke over, når regnen falder de næste mange år frem.
Tak for tålmodigheden, mens vi arbejder 💪