Tekniq

Tekniq TEKNIQs er drivkraften bag den bæredygtige og digitale vækst i Danmark. TEKNIQs medlemmer udvikler, installerer og producerer den grønne omstilling.

Vi skaber et bedre Danmark for fremtidens generationer. TEKNIQ er erhvervsorganisationen for virksomheder i det tekniske erhvervsliv. Vores medlemmer er drivkraften bag Danmarks bæredygtige og digitale vækst. Det tekniske erhvervsliv udvikler, installerer og producerer løsninger, der baner vejen for en grønnere fremtid. Vi arbejder målrettet for at sikre de bedste rammevilkår, så vores medlemmer k

an skabe vækst og velfærd i hele landet. Det gør vi gennem forhandlinger, politisk interessevaretagelse og nærværende rådgivning.

Tak for nogle gode og vigtige dage på Folkemødet.De seneste dage har vi sat det tekniske erhvervsliv på dagsordenen i de...
13/06/2026

Tak for nogle gode og vigtige dage på Folkemødet.

De seneste dage har vi sat det tekniske erhvervsliv på dagsordenen i debatter om:

🤖 AI og fremtidens foreninger

⚡ Kritisk infrastruktur, beredskab og forsyningssikkerhed

🌱 Grøn omstilling og energisystemer

🔧 Behovet for flere faglærte

⚽ Flere kvinder i både fodbold og det tekniske erhvervsliv

Vi har talt om, hvordan kunstig intelligens allerede nu forandrer måden, virksomheder, organisationer og foreninger arbejder på og
diskuteret, hvordan Danmark får de kompetencer, der skal til for at realisere den grønne omstilling og sikre et velfungerende samfund.

Fælles for samtalerne er én ting.

Danmark fungerer ikke af sig selv.

Bag vores energisystemer, bygninger, digitale løsninger, forsyning og beredskab står faglærte, specialister og tekniske virksomheder, som hver dag får samfundet til at hænge sammen.

Tak til politikere, samarbejdspartnere, medlemsvirksomheder og alle jer, der lagde vejen forbi vores debatter og arrangementer på Bornholm.

Vi tager gode samtaler, nye perspektiver og konkret inspiration med hjem.

Vi ses på Folkemødet i 2027 🙌

En maskinfabrik sparer over en halv million om året på energi.Det er ikke fordi de er særligt store eller har haft et st...
11/06/2026

En maskinfabrik sparer over en halv million om året på energi.

Det er ikke fordi de er særligt store eller har haft et stort investeringsbudget. Men Ålsrode Smede & Maskinfabrik A/S har gennem 20 år investeret i energibesparelser, varmegenvinding og solceller. Indsatsen har både reduceret energiforbruget og styrket bundlinjen.

Direktør Brian Basse tog beslutningen for 20 år siden.

Det begyndte med varmegenvinding. Han kunne se, at svejsningen sugede varm luft ud af produktionshallen, og at den varme røg direkte ud til gråspurvene.

Det syntes han var dumt.

Så han investerede 800.000 kr. i sit første anlæg.

I dag har han tre og siden fulgte resten.

Alle otte haller er isoleret. Varmen styres automatisk og slukker kl. 16, tænder igen kl. 06. 99 procent af belysningen er LED. Og solceller på taget – selvom det tog 18 måneder at få dem tilsluttet elnettet.

Han lavede en test i en af de nye bygninger. Lukkede en fredag med 19 grader indendørs. Mødte ind mandag til 17 grader – selvom det havde været minus seks grader udenfor hele weekenden.

Det er, hvad isolering og styring gør i praksis.

I dag producerer Ålsrode Smede- og Maskinfabrik i Grenaa selv halvdelen af sit elforbrug og genanvender cirka 90 procent af varmen.

Hans råd til andre virksomheder er at komme i gang med de lavthængende frugter og tænke langsigtet.

"Jeg ser mange, som er så langt bagud, at jeg ikke kan forstå, at de har råd til det. På et tidspunkt har man ikke råd til at lade være. De små ting som lys, varme og styring virker måske ikke af meget, men over årene bliver det til mange penge," fortæller han.

AI er ikke længere et fremtidsscenarie. Det er blevet et arbejdsredskab i det tekniske erhvervsliv. 🎧 I det nye afsnit a...
08/06/2026

AI er ikke længere et fremtidsscenarie.
Det er blevet et arbejdsredskab i det tekniske erhvervsliv.

🎧 I det nye afsnit af HØRT! taler TEKNIQs adm. direktør, Troels Blicher Danielsen, om det skifte, der allerede er i gang.
Fra teknologi i horisonten til noget, der påvirker administration, kundedialog, rådgivning, tilbud og måden, virksomheder arbejder på.

Hver anden virksomhed i det tekniske erhvervsliv bruger i dag AI.
Det er positivt. Men det rejser også et vigtigt spørgsmål.
Hvad med den anden halvdel?

Afsnittet handler bl.a. om dilemmaerne. For hvad sker der med fagligheden, hvis vi læner os for meget op ad AI? Hvordan sikrer vi, at næste generation af lærlinge stadig lærer at tænke selv og forstå håndværket bag svaret? Hvordan balancerer vi brugen af AI med hensynet til data, digital suverænitet og et energisystem, der i forvejen er under pres?

AI skal ikke erstatte fagligheden i det tekniske erhvervsliv. Den skal bruges til at styrke den. Med konkrete opgaver, kritisk sans, respekt for data og med mennesker ved roret.

I afsnittet fortæller Troels også om TEKNIQs eget arbejde med AI, KVIQ, bogen Foreningsdanmark 2.0 og hvorfor fremtidens forening skal være mere digital, databaseret og tættere på medlemmernes virkelighed.

Lyt til HØRT! – “AI eller ej” via linket i kommentarfeltet 🎧

Fra læreplads i 9. klasse til CEO med børsdrømmeDa Peter Frandsen som ung mødte sin daværende svigerfar, var han ikke i ...
29/05/2026

Fra læreplads i 9. klasse til CEO med børsdrømme

Da Peter Frandsen som ung mødte sin daværende svigerfar, var han ikke i tvivl: Han skulle være el-installatør.

Mesteren bad ham tage 10. klasse først – og siden er det gået slag i slag.
I 2001 købte han LindeEL i Glostrup med 12-14 ansatte. Da han solgte virksomheden, nu Frandsen EL, til EL:CON i 2020, var de 250.

For de fleste ville det være et naturligt sted at stoppe, men Peter valgte det modsatte.

I 2023 stiftede han sammen med Niels Eldrup Meidahl og FSN Capital InstallatørGruppen – bygget på en decentral tanke om, at lokale installatører skal kunne bevare navn, CVR og forankring, selv når de bliver en del af noget større.

To år senere tæller gruppen 42 virksomheder i Danmark og fem i Schweiz. Næste skridt er Nasdaq Copenhagen.

Nu træder han ind i TEKNIQs bestyrelse, hvor han vil have fingrene dybt ned i AI, digitalisering og den nye EPX-uddannelse – og det sidste ligger ham særligt på sinde efter cirka 60 lærlinge gennem hans tidligere virksomhed.

”Jeg er god til at sætte retning og eksekvere,” fortæller Peter.

Han har bevist, at lokal forankring og milliardambitioner sagtens kan gå hånd i hånd – det er præcis dér, han vil sætte sit aftryk i TEKNIQs bestyrelse.

I 2003 stod Lasse Houengaard som ny direktør for en virksomhed fuld af fagfolk, der vidste meget mere end ham om el og V...
17/05/2026

I 2003 stod Lasse Houengaard som ny direktør for en virksomhed fuld af fagfolk, der vidste meget mere end ham om el og VVS.

Han var egentlig hyret ind til at drive en webforretning hos Finn L. & Davidsen. Men kort efter lavede han et management buyout og sad pludselig i direktørstolen for 40 ansatte – uden den faglige baggrund, som resten af huset havde.

Han kunne ikke konkurrere på faget.

Så han konkurrerede på noget andet: processer, it og kommerciel forståelse.
23 år senere er FLD vokset til 300 ansatte.

Lasse Houengaard har netop gennemført et planlagt generationsskifte med Jesper Holmgreen Hansen som ny CEO – og er trådt ind i TEKNIQs bestyrelse med en mission, der vil få mange ejerledere til at sætte sig op i stolen.

For hans pointe er ubekvem, men ærlig: Fagligheden alene driver ikke vækst. Hvis man vil tiltrække dygtige medarbejdere, må man omfavne ESG, AI og grøn omstilling.

Det er ikke nok at se på E'et – man skal også favne S'et ved at skabe en fed arbejdsplads med dygtige lærlinge, og G'et ved at vende sig udad mod verden.

Frem mod 2050 ser han en historisk mulighed for det tekniske erhvervsliv.
Men kun for de virksomheder, der tør professionalisere sig – og det er præcis dér, han vil sætte sit aftryk i TEKNIQs bestyrelse.

HVORDAN PLANLÆGGER MAN ARBEJDSTIDEN, NÅR MAN BESKÆFTIGER SIG MED KRITISK INFRASTRUKTUR? Truslerne mod Danmarks kritiske ...
12/05/2026

HVORDAN PLANLÆGGER MAN ARBEJDSTIDEN, NÅR MAN BESKÆFTIGER SIG MED KRITISK INFRASTRUKTUR?

Truslerne mod Danmarks kritiske infrastruktur vokser – og opgaverne lander ofte akut og uden for normal arbejdstid. Det stiller skarpe krav til arbejdstidsplanlægningen.

På vores webinar d. 21. maj får du styr på:
✅ Arbejdsmiljølovens regler om rådighedsvagt ved kritisk infrastruktur (bilag 1-arbejde)
✅ Mulighederne for fleksibel arbejdstidsplanlægning i overenskomsterne

Så I kan tilrettelægge arbejdet effektivt – og holde jer på rette side af reglerne. 💡

🎯 Gratis for medlemmer af TEKNIQ
💻 Online via Microsoft Teams

👉 Tilmeld dig nu https://www.tekniq.dk/netvaerk-og-aktiviteter/aktiviteter/2026_fleksibel-planlaegning-af-arbejdstiden-naar-man-beskaeftiger-sig-med-kritisk-infrastruktur-faa-det-meste-ud-af-tiden/

Adresse

Paul Bergsøes Vej 6
Glostrup
2600

Hvad er åbningstiderne?

Mandag 08:00 - 16:00
Tirsdag 08:00 - 16:00
Onsdag 08:00 - 16:00
Torsdag 08:00 - 16:00
Fredag 08:00 - 15:00

Telefon

43 43 60 00

Internet side

Underretninger

Vær den første til at vide, og lad os sende dig en email, når Tekniq sender nyheder og tilbud. Din e-mail-adresse vil ikke blive brugt til andre formål, og du kan til enhver tid afmelde dig.

Kontakt Virksomheden

Send en besked til Tekniq:

Del