13/02/2018
Hos en kunde blev jeg modtaget med denne forklaring:
Den tidligere ejer af haven har fået beskåret sine to æbletræer!!!
Hver vinter klipper jeg alle de små skud af, og næste vinter klipper jeg endnu flere af, og..... nu gider jeg ikke mere. Træerne bærer fint med frugt.
Hvad gør jeg?
Hermed svaret og forslag:
Jeg forstår dig, det er et kæmpe arbejde den ene gang om året.
Selv om du klipper så mange grene af, må der alligevel være nogle korte skud tilbage der blomstre.
De lange skud du fjerner vil efter tre år have kortskud med begyndende blomstring. Det er den normale cyklus for æbler.
Kan du forestille dig et frugttræ der ikke bliver beskåret? Eller kun bliver lidt udtyndet hvert år? Der skal vi have dit træ hen igen!
Lad træet være som det er nu, eller fjern evt. enkelte "knuder" over en sidegren. Forstået på den måde, at der hvor en stor stammeagtig gren vokser ud fra stammen, på den sidder mange arms tykke grene med de mange vilde skud i enden. Her kan du bortskære nogle stykker jævnt fordelt i træet så der kommer mere luft i kronen. Alt resterende lader du sidde.
Træet bliver i omfang noget større fremover.
Efter 1-2 år fra nu begynder du at fjerne enkelte grene der vokser ud fra knuderne, dem der lige nu er ris.
I løbet af 3-5 år er dit træ vendt tilbage til mere naturlig vækst og her et lettere beskærings behov. Og giver flere æbler!
Nu må vi se om jeg eller kunden foretager det foreslåede, det blev vel modtaget