21/04/2025
Column Nieuwe Meerbode Aalsmeer Visit Aalsmeer Gemeente Aalsmeer Westeinder Plassen
Goed begin
15 april, het is al drie weken lente, en ik vind deze dag bij uitstek geschikt om weer aan mijn zwemsessies te beginnen. Ik heb het een half jaar af laten weten. Te veel verhuisperikelen en te veel gedoe. Te koud ook. Hoewel dat juist gezond is natuurlijk. Maar badpak aan, badpak uit, dikke jas, muts op, waterhandschoenen, alles onder het zand, ik vind het te ingewikkeld voor een dip van 5 minuten. Ik heb tussen november en nu wel de Waterlelie bezocht, maar baantjes zwemmen binnen is toch iets anders dan open water. Ik ben al die maanden wel leuk in die koudwaterzwemmers app blijven zitten en zag mooie berichtjes voorbijkomen van al die diehards die watertemperaturen van rond het vriespunt hebben getrotseerd. Ik werd vooral getriggerd door foto’s en verhalen van zwemmen bij volle maan. Maanlicht op water schijnt een bijzondere ervaring te zijn en bij uitstek energie te geven. Dit weekend stond de maan weer in volle glorie aan een heldere hemel en dat inspireerde de zwemmers om een groepsduik te organiseren. Het astrologische moment was 2.22 uur, dat vonden de meesten te dol, maar zaterdag rond middernacht ging een groepje de uitdaging toch echt aan, muziek en een warm drankje mee. Tot slot nog een work-out op het strandje. Het leverde prachtige beelden op. Hoog tijd dat ik ook weer eens acte de présence ging geven. Nog niet bij volle maan -volgende keer misschien- maar op dinsdagochtend stak ik, in alle vroegte, voor het eerst voorzichtig mijn tenen weer in de Westeinderplas en schrok me dood. Wat koud! Het duurde even voordat ik ‘door’ was en ik heb een muts opgehouden. ‘Het water is14 graden’ zei zwemdame P. ‘het is gewoon warm, de damp komt eraf, ik weet niet wat jullie lopen te miepen.’ Ik moet toegeven, na een paar minuten begon het lekker te voelen en 14 graden betekent ook dat 14 minuten zwemmen verantwoord is. Dat vind ik de moeite waard. Het werden er zelfs 18, dus een veelbelovend begin. Tot mijn verrassing zag ik dat er inmiddels ook een nieuwe picknick tafel staat op onze omkleed plek. Een stevig betonnen exemplaar, hufterproef. Hebben al mijn vragen en appjes richting de gemeente toch resultaat opgeleverd. Heel fijn, dank daarvoor. Onze koudwaterzwemgroep telt inmiddels 52 leden. Die komen natuurlijk niet allemaal tegelijk zwemmen en hun handdoek op de tafel leggen, maar mocht er ergens op de gemeentewerf nog een betonnen bankje staan, of misschien zelfs twee, dan zou dat een mooie aanvulling zijn voor de kopse kanten van de tafel. We houden ons aanbevolen.