15/05/2024
👋👋 We hebben al even niets meer van ons laten horen, maar we hebben afgelopen periode zeker niet stil gezeten. Op dit moment is het aanplant seizoen afgelopen en zijn we erg blij dat bijna alles van de eerste aanleg fase gerealiseerd is! Erg trots👏, want dit was best een uitdaging in deze natte tijden.. 🌧
Maar wat hebben we nu eigenlijk gedaan? 🤷🏼♀️
1. Elementen aangelegd die het voedselbos in de toekomst gaan versterken en waardoor het geheel nog mooier wordt 😊:
🌊Natuurvriendelijke oever voor allerlei insecten en vogels
🌳 Struweelrand voor broedvogels, insecten, amfibieën en reptielen
🪷Bloemenblok voor vlinders en andere insecten
🍎Fruitgaard en kastanje bomen, waar de mens van kan genieten en waar schaapjes kunnen grazen
🌿 Elzenrijen als windvangers voor de nog aan te planten bomen/struiken
🌳Omzomingen voor nog meeeeer biodiversiteit..
2. De lijnen in het voedselbos zijn uitgezet. Maar ook:
🚜🍀Uitgefreesd en ingezaaid met met name klaver, klaver blijft veel lager dan gras, waardoor de te planten boompjes (die we niet heel groot aanplanten) niet hoeven te concurreren met het gras, en wij (of René) dus niet telkens het gras hoeven te maaien 😊
🌾🌱Ondersteunende boompjes in de banen gezet (voor de noten bomen die geplant gaan worden), zoals brem, paulownia, els, berk, erwtenstruik en populier. De meeste groeien snel of binden bijv. stikstof.
Nu gaan we met veel nieuwsgierigheid kijken hoe de plantjes het doen en plannen maken voor de volgende fase!