Tuin aan de Maas

Tuin aan de Maas Tuin aan de Maas De plek waar u nu staat is een zogenaamde WITTE VLEK voor de gemeente. Maar voorlopig nog even niet! En inmiddels ook bij de gemeente. En nu?

De TUIN AAN DE MAAS is september 2016 opgeheven wegens nieuwbouw.
==================================
De Tuin aan de Maas is een prachtige plek midden in Rotterdam aan het grote water de Maas. Dat is een bouwterrein waar vrijwel geen beheer vanuit de gemeente voor is, omdat er plannen liggen tot het bouwen van woningen. Voor nu een bloementuin, plantentuin (met planten gedoneerd door buurtbewoners

uit potten en die hier een tweede kans krijgen) en een moestuin met 32 bedden aan eetbaar groen. Tevens aanwezig druivenplanten, kiwiplant, peren- appel- en pruimenboom. De lavendel is in 2004 ingezet door buurtbewoners om de tuin destijds te voorzien van omheining. Door de hoeveelheid aan groen is de pier inmiddels voorzien van konijnen (en hele plaag), vogels, bijen, vlinders, hommels en slakken. Hoe
Met elkaar, met blote handen, van stalen tot plastic gereedschap, respect voor groen, kennis van natuur, geld van fondsen, de wil om iets moois te creëren, met ontzettend veel liefde, passie en plezier voor alles dat groeit en bloeit. Wie
Via mond-tot-mondreclame sluiten buur en verre buur aan. Er is een harde kern van 5 personen die wekelijks in de Tuin te vinden is. Daarnaast rekenen we ongeveer 50 buurtgenoten, inclusief kinderen en buurthondje, mee als het gaat om tuindagen, koekeloeren of het boeren uit de Tuin. Wanneer
2002 Een grote, kale vlakte met stuifzand
2004 Inzet van Gemeente middels aanvraag Groene Duimen
2008 Proeftuin.
2009 Een jaar vol wildgroei
2010 De vernieuwde tuin
2012 Uitbreiding met boomgaard en wilde bloementuin

Waarom
Omdat de grond er voor het oprapen lag! Buurtgenoten, kinderen, bezoekers, bij allen een even groot enthousiasme. Wij worden blij van (eetbaar) groen in onze buurt! Na in de proeftuin te hebben geëxperimenteerd was duidelijk dat de grond enorm vruchtbaar is. Radijzen namen kolossale verhoudingen aan. Van een onschuldig rijtje radijsjes en worteltjes, is het inmiddels een uit de hand gelopen hobby van vele buurtbewoners. Niet lullen, maar poetsen. Geen uitgebreide plannen, maar handen in de aarde. Hopen op uitstel van de bouw of eventueel het verdwijnen ervan. We willen immers ooit onze eigen Maaswijn kunnen brouwen en drinken! Tot die tijd genieten we allen van deze mooie plek in Rotterdam. De laatste zon op het gezicht, een verse aardbei uit de tuin in de mond, spierpijn van het schoffelen en voldaan met vieze handen naar huis. Het platteland in de grote stad Rotterdam. Leuk dat u het nu ook weet te vinden. Meer weten? zie www.tuinaandemaas.nl

** Deze faceboek pagina is openbaar, voor de leden van Tuin aan de Maas bestaat een aparte groep

Oh Tuin aan de Maasjij groen plezier dank jevoor jaren ravotten alle keren oogsten lekker fikkie stokende lessen van de ...
24/10/2016

Oh Tuin aan de Maas
jij groen plezier
dank je
voor jaren ravotten
alle keren oogsten
lekker fikkie stoken
de lessen van de juf
worstjes op de barbecue
eten met z’n allen
bloemen om te plukken
mensen om te zoenen
elkaar om te zien
en zo veel
zo veel meer …
We zullen niet vergeten hoe mooi je was!

01/09/2016
19/07/2016

Einde Tuin aan de Maas

Voor de nieuwbouw zijn inmiddels 12 aanvragen voor de bouw van nieuwe woningen ingediend en er is 1 vergunning verleend. Er gaat gebouwd worden! En dat klopt.

Tuin aan de Maas heeft het bericht gekregen van de Gemeente dat per 1 september een groot deel van het terrein op de Kop van de Mullerpier leeg moet zijn. Er wordt dan begonnen met het aanleggen van de leidingen en een bouwweg.

Wat betekent dat:
· De bloementuin moet leeg.
· De helft van de moestuin moet leeg.
· Meer dan de helft van de fruitbomentuin moet leeg
· De witte stoelen moeten worden verplaatst. We stellen voor om de helft van het hondenuitlaatveld daarvoor te gaan gebruiken.
· Alle tegels, hekken, pergola’s moeten weg
· De lange bank moet weg
· Heb je bomen, struiken, planten die in de tuin staan waar je aan gehecht bent? Maak er een kaartje aan met gereserveerd en haal die er dan uit voor half augustus.

Over hoe we dat allemaal gaan doen, moeten we nog even nadenken. Dat horen jullie nog van ons.

Bij aan de Maasvan onze imker Peter: Om te voorkomen dat het bijenvolk gaat zwermen moet het in het voorjaar gesplitst w...
05/06/2016

Bij aan de Maas

van onze imker Peter:

Om te voorkomen dat het bijenvolk gaat zwermen moet het in het voorjaar gesplitst worden. Zoals je kunt zien zitten de ramen goed vol met bijen en broed. In de honingkamer van de groene kast zat al wel wat nektar, maar nog geen honing, daarvoor was het de afgelopen weken te koud.
Hopelijk gaat het vanaf dit mooie weekend een stuk beter met de honing productie.

De helft van de bijen (met de koningin) heb ik van de groene kast in de andere kast gedaan. In de groene kast hebben de bijen nu geen koningin meer, maar dat gaan ze deze dagen direct aanpakken: 18 mei is er weer een nieuwe koningin!

Binnenkort krijgt ook het volk in de oude kast (rechts op de foto) een nieuwe onderkomen; een nieuwe kast is in bestelling.

Ik heb er ook nog een foto van een bijen-zwerm bijgedaan, niet hier in de tuin maar die kwamen we gisteren tegen op een wandeling bij Strijensas, langs het Hollands Diep.

Groet
Peter

En de laatste update:
Een redelijke goede oogst, zo’n 25 potjes (ongeveer 7 kilo) is er in april/mei bij elkaar gescharreld.
Voor de echte vrienden van “Tuin aan de Maas” zijn er nog enkele te koop, anders wordt het weer wachten op de volgende oogst in augustus.

De afgelopen maand heb ik nog een nieuwe kast aangeschaft en in de tuin gezet.
Om ze uit elkaar te houden hebben de kasten Chinese namen gekregen (vind ik wel leuk): 天 (tian, hemel)en 地 (di, aarde).

Een van de kasten (天) is inmiddels tijdelijk verhuisd naar een bevriende imker, met dat volk ging het niet goed.
Hopelijk kan zij daar de komende weken nog wat mee doen.

Op de andere kast (地), die nog in de tuin staat, is een lege honingkamer gezet, zodat de bijen de komende weken voldoende ruimte hebben voor nieuwe honing (ik hoop dat de lavendel goed gaat bloeien).

de April oogst van de Tuin aan de Maas
19/04/2016

de April oogst van de Tuin aan de Maas

Every month we make a short film with the flowers, fruits and vegetables we collect in our local vegetable garden "Tuin aan de Maas" in Rotterdam The Netherlands.…

Van onze imker, Peter : Vanochtend de voorjaarsinspectie van het bijenvolk gedaan en de bijen naar een nieuwe kast verhu...
03/04/2016

Van onze imker, Peter :

Vanochtend de voorjaarsinspectie van het bijenvolk gedaan en de bijen naar een nieuwe kast verhuisd.
Alles ziet er goed uit. Alles zat na 6 maanden goed vastgeplakt en het was eerst wel lastig om alle ramen los te krijgen. Maar het resultaat mocht er zijn na de winter. Het volk is even groot als in de herfst van 2015. Ze hebben voldoende te eten, er is weer goed broed aanwezig voor de nieuwe bijen en er komt veel stuifmeel binnen. Alle raten met bijen zijn verhuisd naar een mooie nieuwe kast die beter bestand is tegen de elementen van de Mullerpier (en gemakkelijker te imkeren is voor mij) . Volgende week nog een controle of er al binnenkort zwerm nijgingen zijn en ½ april gaat er een honingkamer op. Dus wellicht in mei/juni de eerste honingoogst van het jaar. Ter herinnering: vorig jaar kreeg ik pas eind mei deze zwerm en pas tegen juli begonnen ze echt honing te verzamelen.
Met dank aan Pauline voor de mooie foto’s (ondanks het vele gezoem) en aan de bijen dat ze me niet gestoken hebben.

27 MAART PAASEIEREN ZOEKENBeste buur, voor de liefhebbers: zondag 27 maart aanstaande – bij goed weer –  pakken we de in...
21/03/2016

27 MAART PAASEIEREN ZOEKEN

Beste buur,

voor de liefhebbers: zondag 27 maart aanstaande – bij goed weer – pakken we de inmiddels opgebouwde traditie weer op: paaseieren zoeken! De ouders verstoppen vanaf 09:45 de eieren en om 10.00 geven we het startsein aan de kinderen om de zoektocht te beginnen. De grote kinderen kunnen natuurlijk helpen bij het verstoppen van de eieren!

PS. Wel zelf eieren kopen ajb.. 😉

Groet,
Frank & Judith

December in de Tuin aan de Maas https://vimeo.com/148951927
15/12/2015

December in de Tuin aan de Maas

https://vimeo.com/148951927

This is "December - Tuin aan de Maas" by Eline Wieland on Vimeo, the home for high quality videos and the people who love them.

Aanstaande maandag voor het laatst weer een yogalesje van Yogaschool Loods Holland in de Tuin aan de Maas!Van 18:15 tot ...
27/09/2015

Aanstaande maandag voor het laatst weer een yogalesje van Yogaschool Loods Holland in de Tuin aan de Maas!
Van 18:15 tot 19:15 geeft Margriet bij droog weer een GRATIS yogales. Bij slecht weer gaat het niet door en kun je aansluiten bij de reguliere les in de Yogaschool.

Maar zo te zien is het morgen droog!

Aanstaande maandag weer een yogalesje van Yogaschool Loods Holland in de Tuin aan de Maas! Van 18:15 tot 19:15 geeft Mar...
11/09/2015

Aanstaande maandag weer een yogalesje van Yogaschool Loods Holland in de Tuin aan de Maas!

Van 18:15 tot 19:15 geeft Margriet bij droog weer een GRATIS yogales.

Adres

Mullerpier
Rotterdam
3024EN

Website

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Tuin aan de Maas nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Delen