08/03/2026
I anledning kvinnedagen har jeg tatt en prat med vår prosjektingeniør, Kristine Korsvold.
Kristine er 27 år, bor på Furnes med samboer. Hun skal gifte seg i sommer og er godt i gang med planlegging.
Hun startet hos oss som sommervikar sommeren 2024, og ble ansatt som prosjektingeniør august 2025.
Jeg møter henne på brakkeriggen på Ilseng Fengsel der hu har jobbet siden prosjektet startet. Hu er stort sett alene kvinne på byggeplassen. Det er og noen kvinner fra Byggherren som er innom av og til, også er det ei som jobber hos graveentreprenøren.
• Hva betyr kvinnedagen for deg personlig?
- Viktig fordi det er forskjeller mellom kvinner og menn. Spesielt lønn i enkelte stillinger og yrker. I hverdagen er ikke dette noe jeg påvirkes av personlig, men ser du på det større bildet så er det forskjeller i verden. Menn har mer makt og penger enn det kvinner har. Ikke sikkert det hadde vært krig nå hvis det hadde vært kvinner som hadde styrt og ikke de «gale» mennene. 😅
• Selv om det har blitt flere og flere kvinner i byggebransjen så er det jo fortsatt et mannsdominerende yrke. Var du spent på dette før du startet hos oss?
- Litt før sommerjobben, men det var på generelt grunnlag. Var mer helheten av det å starte på et nytt sted. Har heldigvis ikke noe erfaring som skal tilsi at jeg skulle være noe ekstra nervøs pga at jeg er kvinne.
• Hva tenker du er grunnen til at det er så få kvinner i byggebransjen?
- Det er få damer som velger yrkesfagretningen. Det er vel noe som henger igjen fra gamle dager. Før ble man sett litt ned på hvis man valgte yrkesfag. Man måtte liksom ikke kaste bort gode karakterer ved å velge dette. Mitt inntrykk er at dette er i endring og at det forhåpentligvis vil føre til at flere kvinner velger denne retningen. Det å markedsføre yrkesfag mer for kvinner er nok viktig for å få flere inn i bransjen.
• Opplever du forskjell mellom menn og kvinner på arbeidsplassen?
- Egentlig ikke. Trives veldig godt med å jobbe med menn. De er enkle å jobbe med, for de sier det som det er. Har også lik humor. Jeg vokste opp med 2 eldre brødre, og mange fettere så jeg er vant med å ha menn rundt meg. Jeg opplever at kollegaene synes det er bra å ha en kvinne her.
• Er det noen kvinner som har inspirert deg i livet ditt?
- Oi, det var et stort spørsmål. Det er jo mange kule damer, men i forhold
til idretten må jeg si Maren Lundby gjennom hoppsporten. Hu er ei kul dame. 😎
• Er kvinnedagen like viktig nå som før? Har vi kommet langt når det kommer til likestilling?
- Vi har kommet lenger, men vi er ikke i mål. På et generelt grunnlag foreligger det forskjeller mellom menn og kvinner når det gjelder lønnsnivå i flere yrkesretninger. Hvis vi ser til idretten, fikk for eksempel ikke kvinner delta i kombinert i årets OL i Italia. Dette er klare beviser på at kvinnedagen fortsatt er nødvendig, dessverre.
• Fremtiden; hvordan er likestilling om 20 år tror du? Har vi kommet noe lenger?
- Ja, det håper jeg virkelig. Håpet er at vi ikke trenger kvinnedag om 20 år. En ting er her i Norge at vi kanskje ikke trenger det, men det er hvordan resten av verden har det. Andre land henger litt bak oss og det er mye som gjenstår. Men jeg håper vi er mer i mål om 20 år ihvertfall. Jeg har litt tro på verden. 🥰
Jeg rusler bort til kollega Audun Bekk, informerer om at jeg har tatt en prat med Kristine vedr. kvinnedagen og spør om jeg kan få stille han et spørsmål. Kjør på sier Audun.
- Hvordan er det å ha Kristine som kollega?
Det å ha Kristine her er ikke bra fordi hu er kvinne, men fordi hu er Kristine, sier Audun. Hu er dyktig og er en god kollega.
Jeg kan ikke avslutte noe bedre enn med den setningen! 🙌
Takk for praten Kristine og gratulerer med kvinnedagen 🥰