26/05/2026
Svar: att ta fram bygglovshandlingar är absolut en viktig del av arbetet (och ger såklart en inkomst), men helt ärligt står och faller knappast arkitektyrket med det. Det vi gör och kan rymmer så mycket mer! Skissen är kanske det viktigaste vi gör och den är en mycket bra början även för den som ska bygga utan bygglov. Så hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig!
PS Du vet väl att alla regler gäller även om du inte behöver söka lov och att du som byggherre, bland mycket annat, är ansvarig för plan och bygglagens 8 kap 1 § : En byggnad ska
1. vara lämplig för sitt ändamål,
2. ha en god form-, färg- och materialverkan, och
3. vara tillgänglig och användbar för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga. En arkitekt kan hjälpa till!bar för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.En arkitekt kan hjälpa till!