31/12/2020
Gott Nytt år till er alla!
En liten sammanfattning så här långt:
Jag drog igång det här projektet för att se om det är fler än jag som vill pröva nya vägar som kanske kan leda framåt, då jag själv som företagare, lokalpolitiker och inte minst som förälder till två underbar barn som vuxit upp här i Erikslund, Ånge kommun.
Min upplevelse var att förutsättningarna försämrats avsevärt över tid och när det blev mer aktuellt för kommunerna att samverka för att möjliggöra för människor att kanske arbeta på en ort och bo på en annan, så kommer istället Trafikverkets dråpslag om att sänka hastigheten på E14 till 80 km/h.
Det hänger ihop med regerings mål om en "Nollvision" i trafiken.
Det är Trafikverkets uppdrag att verkställa enligt de normer och verktyg de har tillhands.
Mitträcke är det alternativ som måste till för att hastighet ska kunna bibehållas.
Tyvärr kommer inte Trafikverket att prioritera E14 så att pengar kan användas för detta.
Jag känner det märkligt att det inte ens blir åtgärder på delar av E14, eller att det inte ens har planerats någonting under det snart 10 år sedan beslut togs!
Inte heller kan Trafikverket ge någon framtidsplan för åtgärder!!
Min tanke är och var, att politik och övriga i samhället kan ställa upp med och för varandra i frågor som är så viktiga för oss alla och vår framtid.
Det räcker inte med att enskilda politiker gör sporadiska utspel i ämnet. Det måste om möjligt till samverkan mellan ALLA!
Och frågan är i slutänden......Räcker ens det?!
Ja, vi vet inte såklart, men vi måste försöka finna nya vägar framåt!
Jag är innerligt trött på att höra att det inte går och få förklaringar på saker som är bekvämast att bara acceptera, trots att man vet att det är fel....
Ibland måste man kliva ur comfortzonen och lösa det viktigaste frågorna.
Hans-Erik Beck