Klang i Bygget Instrumentverkstad

Klang i Bygget Instrumentverkstad Kontaktinformation, kartor och vägbeskrivningar, kontaktformulär, öppettider, tjänster, betyg, foton, videor och meddelanden från Klang i Bygget Instrumentverkstad, Reparationsservice, Björcksgatan 51, Gothenburg.

Alla tycker vi väl att dessa gitarrerna är balla, men just denna får nog ändå klassas som lite extra speciell. Jag prese...
04/06/2026

Alla tycker vi väl att dessa gitarrerna är balla, men just denna får nog ändå klassas som lite extra speciell.
Jag presenterar: Håkan Hellströms Gretsch White Falcon!🔥

Efter alla Ullevigig och turnéer runt om i landet så var den minst sagt välförtjänt av en rejäl genomgång och overhaul. Nu är den redo för den stundande sommarturnén som drar igång nästa månad!

Då bara egentligen en setting används (båda mickarna igång - full volym) så blir tonswitchar och allt sånt lite onödigt och ivägen. Tidigare var switcharna tejpade i rätt position, men nu har jag istället bypassat allt och bara behållt mastervolymen. Mycket mindre att hålla koll på och inget som kan råkas slås till mitt under ett gig. Gött!
Stallfoten har också säkrats fast i rätt position. Givetvis tog jag bara usla bilder på denna operation🤠
Nåväl, ni får hålla till godo. Oftast har dessa stallfötterna indexhål på undersidan, och jag brukar ta nytta av dessa genom att i kroppen montera små höjdjusteringsskruvar som matchar indexhålens placering och avstånd. Skruvarna får sticka upp några millimeter och vips så blir det sedan superlätt att positionera stallfoten rätt utan att man behöver använda sig av lim eller dubbelhäftande tejp.
Jag bytte även Space Control-stallet mot ett Tune-o-Matic då strängarna tenderade att flyga ur sadlarna på originalet.
Avslutningsvis så fick gitarren ett set Schaller straplocks.

Känns otroligt kul att ha fått jobba med den här gitarren! Tack Håkan för förtroendet!🙏🏻

Ryktena stämmer!Klang i Bygget är med på helgens gitarrmässa!Förutom att jag kommer ha med några Möller-gitarrer så tänk...
15/04/2026

Ryktena stämmer!
Klang i Bygget är med på helgens gitarrmässa!

Förutom att jag kommer ha med några Möller-gitarrer så tänkte jag köra en gammal hederlig yard sale med diverse instrument, pedaler, delar och material. Jag har ännu inte grävt färdigt nere i katakomberna men det ska nog bli en kul mix av roliga prylar som ni kan fynda för bra priser🙌🏻

Vi ses på nu i helgen (18-19/4) på World of Volvo!🚙

Tillbaka i grottan!🤘🏻Tänkte dela med mig av ett riktigt kul projekt som jag fick ta del av häromsistens!Leon hörde av si...
02/04/2026

Tillbaka i grottan!🤘🏻

Tänkte dela med mig av ett riktigt kul projekt som jag fick ta del av häromsistens!
Leon hörde av sig och undrade om jag kunde konvertera hans Rickenbacker 4003 till Cliff Burton-specs (läs: Cliff Böööörton) med en Mudbucker i halsläge och en Seymour Duncan Hot Stack Jazzbas-mick i stalläge. Leon är en del av .production som under en tid samarbetat med The OG Metallica Producer Flemming Rasmussen i Sweet Silence-studion där de återskapat hur deras klassiska album spelades in in i minsta detalj. Otroligt dedikerat, nördigt och fantastiskt. Självklart var det en no brainer att hjälpa till med detta!🔥

Och stort tack till mästaren som 3D-printade en basplatta som den nya stallmicken kunde monteras på!🙌🏻

Klang i Bygget goes on tour!🔥Efter en veckas produktionsrep i Trollhättan så har Håkans Hellströms turné nu rullat igång...
23/02/2026

Klang i Bygget goes on tour!🔥
Efter en veckas produktionsrep i Trollhättan så har Håkans Hellströms turné nu rullat igång med en turnépremiär i Karlstad och sedan vidare till Örebro. Jag har äran att få åka med i backlineteamet och ta hand om gitarrer, blås och diverse annat på stage right.
Otroligt kul att få hänga med på denna resan med dessa proffs i bandet tillika det fantastiska crewet!❤️

Innan avresan så fick Hellbergs gitarrer och även Ljungmans Strata ’58 lite service och fix i verkstan.

Nästa helg gör vi Oslo och Malmö. Rockturnén forsätter sedan till:
6 mars, Linköping – SAAB Arena
7 mars, Sundsvall – Gärdehov Arena
13 mars, Stockholm – Avicii Arena
14 mars, Stockholm – Avicii Arena
19 mars, Göteborg – Scandinavium
20 mars, Göteborg – Scandinavium

I och med detta så kommer jag vara tillbaka i verkstan som vanligt igen först i slutet av mars. Vi ses igen till våren!❤️

Hej bloggen❤️Kände att jag ville lätta på hjärtat och förklara läget lite. Det senaste halvåret har varit överjävligt tu...
23/01/2026

Hej bloggen❤️

Kände att jag ville lätta på hjärtat och förklara läget lite.
Det senaste halvåret har varit överjävligt tufft. Vi fick i somras beskedet om att min älskade pappa åkt på en aggressiv form av blodcancer. Han har varit en jävla kämpe hela vägen och vi höll alla uppe hoppet in i det sista men till slt så orkade inte kroppen stå emot längre, och han somnade in den 18/1.

Livet kan vara så rått och orättvist. Han såg fram emot pensionen som väntade runt hörnet, att åka ut och spela mer och bara njuta av livet. Istället togs allt det ifrån honom. Han skulle ut med Nationalteatern och vi hade en grym gigsommar inplanerad med Black Ingvars. Jag kan inte, och vill inte fatta att allt det nu är över.
Pappa, jag är så otroligt glad att ha fått dela musikintresset med dig och fått äran att spela musik tillsammans de senaste åren. Alla stories man fått höra när vi varit ute, alla gånger man fått hjälpa dig att felsöka din lite för avancerade 80tals-rigg på en lite för mörk och trång scen (”men du har ju kopplat in högtalaren i loopen!”). Jag önskar att vi hade fått många fler sådana stunder att dela men jag kommer bära med mig allt du hann ge oss med så otroligt mycket värme och stolthet.
Det finns inte ord stora och fina nog för att beskriva hur bra du faktiskt var.
Du är bäst❤️

Verkstan kommer gå på lågväxel ett tag framöver och jag tar inte emot mer jobb just nu. Jag knåpar vidare med jobben jag redan har inne och åker sedan ut som backlinetekniker med Håkan Hellström i februari/mars.
Ber om ert överseende med att väntetiderna blir längre och att det kan dröja mer med återkoppling under denna tid.

Ta hand om era nära och kära så hörs vi längre fram❤️
.Och f**k cancer.

Fick äran att hjälpa  med hans Gretsch som tyvärr hade fallit i backen och fått huvudet avslaget, och den blev färdig pr...
28/11/2025

Fick äran att hjälpa med hans Gretsch som tyvärr hade fallit i backen och fått huvudet avslaget, och den blev färdig precis i tid till kvällens avsnitt av På Spåret!🥳
Grymt lir och snygga versioner av och hela bandet!

Denna gitarren hade redan råkat ut för ett huvudbrott, och intressant nog så var brottet denna gången precis längs med ovansidan av den tidigare reparationen. Det var alltså inte i limfogen det nya brottet skedde, utan i träfibrerna i ”lagret” ovanför den tidigare lagningen. Lagningen höll, men träet gav vika ännu en gång, så därför valde vi denna gången att fräsa in ett par förstärkningar. Några flisor på framsidan saknades så det blev lite lappande, men tycker ändå att det blev tjusigt med lite ny lack. Avslutningsvis så borrade jag in ett par pins i kroppen så att det flytande stallet inte ger sig ut på turné så fort man får feeling. Och det vill man ju såklart kunna ha!

GIBSON LES PAUL 1968 - RE-GOLDTOPEtt otroligt kul projekt som roddes i hamn här i veckan!Här har vi alltså en Les Paul -...
11/11/2025

GIBSON LES PAUL 1968 - RE-GOLDTOP

Ett otroligt kul projekt som roddes i hamn här i veckan!
Här har vi alltså en Les Paul -68. En version 2 för att vara exakt, med enbits mahognykropp och hals, long tenon och litet huvud.
Någon gång under 70-talet så tyckte ägaren (som haft den sedan tidigt 70-tal) att guldet hade blivit fult efter många varv runt bland folkparkerna, så han tog väck det med Bums färgborttagning. Sedan lackades toppen med en klar golvlack.
Det funderades också på modda den för humbuckers, men det valde han att skippa. Tur var väl det!

Förutom toppen så lämnades allt annat orört. Lacken på sidorna och baksidan är alltså fortfarande original. Mickar, elektronik, tuners och stränghållare likaså. Även original Tune-o-Matic har ägaren kvar någonstans i gömmorna där hemma.

Nu ville ägaren ta tillbaka gitarren till sin forna g***s, och det fick jag äran att hjälpa honom med. Golvlacken togs försiktigt bort med aceton och toppen lackades sedan med rätt sorts guldfärg (Crescent Bronze No. 256) och klarlackades sedan med gultonad klarlack för att få till vintagekänslan. Jag gjorde sedan en lättare relic för att matcha in toppen med resten av gitarrens slitage och krackeleringar. Avslutningsvis så byttes det feta mässingsstallet till ett mer korrekt ABR-1 (egentligen ska det ha nylonsadlar, men vi valde att köra på ett standard Gibson ABR), och en switchring och ny switchtip fixades.

Intressant detalj; gitarren har en märklig (men definitivt fabriksgjord) reparation under tonkontrollerna. Min gissning är att det hänt något under fräsningen och att träet blev såpass skadat att de fick lappa i en ny bit. Något jag inte sett innan..😅

Om man ska kompa Christer Sjögren på bästa sändningstid så måste instrumenten vara trimmade till max, det är sen gammalt...
17/10/2025

Om man ska kompa Christer Sjögren på bästa sändningstid så måste instrumenten vara trimmade till max, det är sen gammalt!
Världens bästa är ett av husbanden i På Spåret i år och jag fick det ärofyllda uppdraget att gå igenom ett gäng av instrumenten inför detta.
Några är bekanta sedan tidigare men det har även tillkommit några nytillskott.

Laguppställning 2025:

• Tokai Silver Star Jaguar (AKA Ingves)
• Fender Jazzmaster American Pro Silverburst
• Fender Jazzmaster AVRI ’65
• Greco Strat Super Sound (i pudelrocksrosa!)
• Tokai Jazz Bass

Tyvärr så missade jag att plåta Petters svarta Peavey T-25 som går under namnet ”min lilla fästing”. Mycket synd!

Also: never before seen EXTENDED Ingves!

I’m back!!.Eller ja, typ!Nu i vecka 26 så kommer jag vara på plats mån-tors mellan kl 10-15, sedan försvinner jag ett pa...
23/06/2025

I’m back!!.Eller ja, typ!

Nu i vecka 26 så kommer jag vara på plats mån-tors mellan kl 10-15, sedan försvinner jag ett par veckor igen på andra åtaganden. Hela sommaren kommer vara lite rörig och ryckig med diverse strödagar där jag är borta, och jag kommer inte hinna ta mig an mycket mer jobb än vad jag redan har inne i kön. Ni är självklart välkomna att slänga iväg ett DM eller mail och så ser vi om vi kan få till något ändå!🙏🏻

Låt oss fortsätta på Håkan-spåret..Oscar Wallbloms main - en Fender P-bas från -72 - servad och fixad hos Klang i Bygget...
07/06/2025

Låt oss fortsätta på Håkan-spåret..

Oscar Wallbloms main - en Fender P-bas från -72 - servad och fixad hos Klang i Bygget!✨

Inte trodde jag när jag startade verkstan för ett par år sedan att jag skulle bevittna ett helt magiskt Ullevi-gig och då också se instrument jag fått äran att arbeta på in action. Smått overkligt och så otroligt ärofyllt och kul! 🥹
Giget får givetvis 5/5 strängvevar i betyg🥇

Adress

Björcksgatan 51
Gothenburg
41651

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Klang i Bygget Instrumentverkstad postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Dela