16/06/2026
3 år som Trädgårdsarkitekt och 3 år som egenföretagare.
”Var ser du dig själv om 5 år?” … För snart 5 år sen bestämde jag mig för att göra en förändring. En förändring i mitt yrkesliv men också i vardagen.
Jag ville göra något annat, något som jag funderat på under en längre tid. Trädgård, arkitektur, att driva eget företag. Jag ville också styra mer över min egen tid, att kunna ha möjligheten att jobba hur jag vill och när jag vill, och kanske framförallt var jag vill.
Det känns märkligt att det redan gått snart 5 år sedan jag började studera till Trädgårdsarkitekt, och jag kunde aldrig föreställa mig att det skulle vara så här.
Att kasta sig in i en helt annan bransch som nyexaminerad kändes märkligt på nått sätt. Jag minns att jag under studierna tänkte ”Hur ska jag kunna ta betalt för detta?”
Mitt första jobb var en konsultation. Visst var det lite konstigt att jag stod där helt plötsligt, men samtidigt kändes det så naturligt. Jag kan fortfarande minnas känslan när den första förfrågan om att rita en hel trädgård damp ner i mailkorgen, det var så roligt att jag knappt hade behövt ta betalt för tjänsten!
Under dessa 3 åren har jag fått hjälpa väldigt många människor med deras trädgårdsdrömmar, stora som små. Att få vara med på resan från början till slt är fantastisk och jag ångrar inte en sekund att jag valde att ändra riktning! Jag vill tacka alla kunder och samarbetspartners för dessa åren och ser fram emot fler lika händelserika och givande år framåt!
Joakim.
Trädgårdsakademin