Ulf Johansson Bowmaker

Ulf Johansson Bowmaker Maker of fine bows for violin, viola and cello.

This bow is unbooked.A violina bow suitable for a five string violin. It is a bit heavier than a normal violin bow, so t...
25/05/2026

This bow is unbooked.

A violina bow suitable for a five string violin. It is a bit heavier than a normal violin bow, so that it easier draws a good sound also from the heavier C-string.

Send me a DM if you’re interested in knowing more about it.

Update May 27: the bow is now booked to be tried out. I’ll be back to update if it will be available again. /Ulf





Atelier is now closed for rehairings, restoration and repair work. I will continue to make new bows.
15/04/2026

Atelier is now closed for rehairings, restoration and repair work. I will continue to make new bows.





I don't seem to take the time to frame these in and hang them on a wall 😄
13/04/2026

I don't seem to take the time to frame these in and hang them on a wall 😄





Every new bow from my atelier gets its unique ID-number Laser engraved, and every bow comes with a certificate with a sp...
31/03/2026

Every new bow from my atelier gets its unique ID-number Laser engraved, and every bow comes with a certificate with a specification on materials used in the bow. For the ones with pernambuco stick, there will be a traceable number to my Cites registered stock.





Even work in progress can be very beautiful
29/03/2026

Even work in progress can be very beautiful





New year, new possibilities, as every day ☺️An update:I will be focusing on making new bows January throughout March. Be...
05/01/2026

New year, new possibilities, as every day ☺️

An update:
I will be focusing on making new bows January throughout March. Because of that, I will not be able to take on work to repair/repair/restore bows for some time.

Take care out there ❤️🎶

Short version:Wishing you all a Merry Xmas 🌸✨🎶🎄Long version:I feel immense gratitude to mother nature, family and friend...
24/12/2025

Short version:
Wishing you all a Merry Xmas 🌸✨🎶🎄

Long version:
I feel immense gratitude to mother nature, family and friends ❤️

Mother nature provides us with food and precious materials. Family and friends with warmth and good times together. Tilly, the 13 year old labradoodle in the picture, is one of the lovely 4 legged ones living together with us, and is family ❤️

Mother nature, family and friends need nursing and care to be at their best.

does a knowledgeable and focused work to find solutions on sustainable use of the precious materials used in a bow, and I very much appreciate their work! I will continue to contribute to make their work possible by making a small donation as part of my Christmas greeting to all of you 🎶✨ Anyone who wants to contribute to them are warmly welcome to do so, by looking them up on their website.

Mother nature also gives us food, and parts of our food are grown in our garden, 🌱👨🏼‍🌾 This farming part of my work, gives me a lovely balance and a contact with nature that is essential to do good work in the atelier 🌸

I want to wish you all a very Merry Christmas and say thanks for giving of your time to me ❤️✨
/Ulf

Very enrichening to make a collaboration bow together with my colleague Jon Hess
15/12/2025

Very enrichening to make a collaboration bow together with my colleague Jon Hess

Fernambuk - stannar kvar i Cites Appendix II. Glädjande nyheter för Stråkmakare, musiker, handlare och alla som älskar s...
05/12/2025

Fernambuk - stannar kvar i Cites Appendix II. Glädjande nyheter för Stråkmakare, musiker, handlare och alla som älskar stråkar och musiken som skapas med hjälp av stråkar av fernambuk.

Detta innebär samtidigt ett utökat ansvar för oss som arbetar med detta fantastiska träslag ❤️ Spårbarhet och metoder som ger långvarigt hållbara metoder att bruka materialet.

Jag känner ödmjukhet varje gång jag tar fram en träbit ur mitt gamla och registrerade lager av fernambuk. Att få ynnesten att arbeta med ett så otroligt fint naturmaterial, innebär också ett ansvarstagande. Att ta vara på varje träbits unika egenskaper, och göra mitt bästa för att ge just den ett nytt och annorlunda liv, i en annan form som också är unik. Ge träbiten en omsorgsfull och kärleksfull behandling, som tillsammans med de andra ingående delarna i den färdiga stråken, blir långvarigt hållbar. Det är ett högt pris på de stråkar jag tillverkar, och det är heller ingen "slit och släng" produkt. Ämnad att kunna klara en livscykel på 100-200 år, om den vårdas.

Detta är ett av de sätt jag vill visa min kärlek till det naturen ger ❤️

Många varma hälsningar till er alla 🎶🤗
Ulf

Pernambuco- a new beginning- stay tuned for further information (active link in comments).

Idag skriver jag på svenska. För drygt en vecka sedan fick jag, och min elev  , ta emot våra gesällbrev i  . En otroligt...
14/11/2025

Idag skriver jag på svenska.

För drygt en vecka sedan fick jag, och min elev , ta emot våra gesällbrev i . En otroligt pampig och fin ceremoni. Tack för att vi gick vara med! Ett minne för livet 🥰

För 30-35 år sedan började jag undersöka om det fanns en väg att genomföra ett gesällprov i stråkmakeri här i Sverige. Ett par gånger kom vi fram till samma resultat att det helt enkelt inte fanns tillräckligt underlag då. När Hans-Peter började som elev hos mig, log han och sa: Jag vill göra gesällprov och ta emot mitt gesällbrev i Blå hallen i Stockholms Stadshus. Med det sagt tog jag kontakt med och som hos mig berett undervisningsplatsen för Hans-Peter. Liksom de gjort för mina två tidigare elever .scapinello och . Ett fantastiskt sätt att kunna få utbildning inom udda hantverk här i Sverige. Hantverkslärling slussade mig vidare till Hantverksrådet och Marita Olars, som bistod mig med sin erfarenhet och gedigna kunskap, så att regelverk för gesällprov och även mästarprov i stråkmakeri kunde utformas. Sveriges violinbyggarnästare var också en stöttepelare i utarbetningen, och nu finns Stråkmakare som en del i det förbundet.

Jag vill rikta ett stort varmt tack till Hans-Peter som initierade att regelverk utarbetades, så det nu finns möjlighet att bli gesäll och mästare även i Stråkmakaryrket. Ni kan se hans fina gesällarbete, och många andra fantastiskt fina arbeten, ett par dagar till på utställningen "Mästerligt" på Sibyllegatan i Stockholm. Rekommenderas varmt! Även ett stort tack till som ger mig fin balans mellan mitt finmotoriska hantverk och glädjen i att stoppa fingrarna i jorden och odla och skörda världens godaste grönsaker 👨🏼‍🌾

Tack för att ni tog er tid att läsa, and I hope it wasn't too weard when translated to other languages 😄

Önskar er alla en fin dag och helg 🌸🤗🎶🌞💐

Adress

Hunneberga 1913
Harlösa
SE-24164

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Ulf Johansson Bowmaker postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Kontakta Affären

Skicka ett meddelande till Ulf Johansson Bowmaker:

Dela