Stockholm Skyline

Stockholm Skyline Vi är emot skyskrapor och fler höga hus i innerstaden och för mera human stad. Husens arkitektur, hur god den än må vara, har bara en liten del i detta.

Nätverket ”Stockholm Skyline” – Vi som värnar stadens rum

Stockholm är en av världens vackraste städer. Tack vare medveten planering och känsligt utnyttjande av de naturliga förutsättningarna har staden behållit sin alldeles unika karaktär genom århundraden av tillväxt och förändringar. Avgörande är den mänskliga skalan och utformningen av de sammanhängande stadsrummen. Med stadsrum menar vi de r

um som påverkar allas vår vardag från landskapsrummet i stort, rum i stadslandskapet inklusive vattenrummen, platsbildningar, parker, torg och gator. Dessa stadsrum har stor inverkan på det sociala och ekonomiska livet i staden och på dess attraktivitet i tävlan med andra världsstäder. Sant är att Stockholm, framförallt under efterkrigstidens rekordår, emellanåt avvikit från sin goda stadsplanetradition. Men många dåliga förslag stoppades av engagerade medborgare. Vi fortsätter i samma tradition och arbetar för att värna Stockholm grundläggande kvaliteter. Vi har nu fått en något förändrad hotbild. Det stora hotet är övertron på storskalighet, på koncentration till innerstaden och fokusering på nya spektakulära byggnadsobjekt. Detta hotar inte bara Stockholms skyline, de tränger också bort de psykologiska, sociala och ekonomiska vardagsperspektiven ur planeringen. Vi ska leva i staden inte bara titta på den. Stockholms låga och sofistikerade skyline har ett oskattbart värde, inte bara ur skönhetsperspektiv utan också ur varumärkesperspektiv. Den utgör en stor del av dess identitet, och en stor del av dess attraktivitet. Det gängse sättet att resonera när det gäller varumärkesuppbyggnad är att det gäller att vårda det unika i varumärket. Stockholm är en av de få huvudstäder som inte tillåtit ett stort antal höghus skjuta i höjden. Varför ska vi helt plötsligt försöka se ut som alla andra? Det som nu planeras för Västra City, Slussen och Norra station mm riskerar att underminera Stockholms värden, vilket för med sig:


- att steget till att få vara med på världskartan som särskilt attraktiv stad blir betydligt längre.

- att imagen som föregångare när det gäller miljö- och klimatanpassning sannolikt på sikt blir svårare att upprätthålla. Nya höghus och andra mastodontbyggnader i innerstan, ytterligare förstärkning av Stockholms monocentriska struktur, segregerad ytterstad, förflackad stadssiluett och förstörd närmiljö i älskade stadsområden, visar snarare att vi inte förmår vara innovativa och framåtblickande. I stället måste vi betona grunddragen i skärgårdslandskapet – dess vida vatten, kajerna, stränderna, bergsbranterna, den luftiga rytmen mellan tätt, glesare, grönt och blått i hela stadsområdet. Att även i framtiden bara genom sekler tillkomna kyrktorn och andra i stadslandskapet väl infogade karaktärsbyggnader får sticka upp genom innerstans böljande siluett borde vara en självklarhet. Att skador orsakade av illa anpassad infrastruktur återställs likaså. Att hela storstadsområdet involveras i utvecklingen är en förutsättning. Vi måste återkomma till den mänskliga skalan. Historien och de praktiska förutsättningarna för Stockholms utveckling måste även framöver få vara tydligt avläsbara. Vi måste finna den nya form för en storstads utveckling som bygger på det som miljön kräver och på det som är Stockholms speciella värden. Vårt engagemang för Stockholm handlar inte bara om innerstaden utan också om förstaden och förorterna. Vi är kritiska till den brist på stadsrum och den brist på sammanhang med omgivningen, som är typisk för många av de stadsdelar som byggts under efterkrigstiden. Nätverket ”Stockholm Skyline” är öppet för alla. Det leds av en samordningsgrupp bestående av Kerstin Westerlund, Peter Elmlund och Henrik Waldenström.

tänk att det faktiskt går...
01/10/2021

tänk att det faktiskt går...

STOCKHOLM SLUTAR BYGGA LÅDOR? 😍❤
Stockholm blir lite vackrare när en sedan tidigare nedlagd bensinstation ersätts med ett harmoniskt lägenhetshus. För ovanlighetens skull har man valt att anpassa huset efter omgivningen och inte byggt en låda. Byggherre är Balder och arkitektbyrå är Utopia. Mer information finns i en länk nedanför.

GILLA och DELA för att hylla initiativet!

20/09/2021

Bygget av den nya konsthallen Liljevalchs+ har väckt reaktioner. Gert Wingårdh, arkitekten bakom verket, menar själv att det är en av hans mest lyckade byggnader. Eric Norin, arkitekt och vice ordförande i föreningen Arkitekturupproret, kallar det är en steril och död betongbunker. Nu möts ...

12/09/2021

A documentary pays tribute to the visionary architect responsible for designing some of the world’s most unpleasant buildings. About Alternatino:Alternatino ...

Inte helt oväntat!
30/08/2021

Inte helt oväntat!

95,5% RÖSTADE BORT LÅDAN I FINLAND 🥳
När Finlands näst största dagstidning lät läsarna rösta ifall de föredrog en ny låda eller nyproduktion i klassisk tradition röstade hela 95,5% på det vänstra alternativet. Artikeln finns i sin helhet nedanför. Tidigare undersökningar har visat att 75-90 procent föredrar nybyggen i klassisk tradition framför lådor. Ändå är 100% av det som byggs i Sverige just lådor på grund av Sveriges Arkitekters starka smakmonopol.

GILLA OCH DELA för att visa Sverige att det finns alternativ till fula fyrkantiga lådor.

New York är poppis i stadshuset- varsågoda!
22/08/2021

New York är poppis i stadshuset- varsågoda!

NYBYGGDA LÄGENHETER I NEW YORK ❤️Skåda detta nya myspysiga flerfamiljshus i New York. Trodde ni att all nyproduktion "over there" är släta Manhattanskyskrapor? Lådmodernister i Sverige älskar att prata om New York. I Malmö kallas de senaste lådorna för “Malmhattan” och arkitekterna i Stockholm marknadsför nästan allt de ritar som “New York-inspirerat”. Eftersom New York så ofta förekommer i svensk stadsbyggnadsdebatt är det viktigt att belysa hur det egentligen byggs där borta. Det är nämligen så att det i dagsläget byggs många nya klassiska byggnader i New York, allt från skyskrapor till stadsradhus och offentliga byggnader som bibliotek och skolor. Se kommentaren överst i detta inlägg för fler bilder och mer information.

GILLA OCH DELA om du önskar vacker nyproduktion också i Sverige.

Why not? 🥳
17/08/2021

Why not? 🥳

LONDON BYGGER VACKERT😍
‘Bleeding heart yard 8’ i London är ett projekt där ett intetsägande modernistiskt kontorshus kommer att byggas om helt i Edwardiansk stil. Se bilder på förvandlingen i kommentarerna. Bygger förväntas vara klar i december i år. Arkitekter är Groupwork.

GILLA och DELA om du vill att även Sverige bygger vackert igen!

Inte illa, den gamla byggnaden såg ut som en grå tand mitt i ett leende.
17/08/2021

Inte illa, den gamla byggnaden såg ut som en grå tand mitt i ett leende.

FUL LÅDA ERSATTES AV PALATS 😍🥰
Tro det eller ej, men den nya byggnaden blev klar år 2019. De pampigaste delarna av Budapest är full av grandios arkitektur, men torget Kossuth Lajos hade tyvärr bebyggts med en tråklåda på 1970-talet. Lyckligtvis fanns de gamla ritningarna kvar över hur tomten var tänkt att se ut från början, en plan som aldrig blev av då pengarna tog slut. Den avskydda lådan ersattes av den ursprungliga planen år 2019 och idag passar den nya byggnaden in mycket bra med omgivningarna. Se fler bilder bland kommentarerna nedan som också visar hur väl den nya byggnaden smälter in från andra sidan vattnet.

GILLA OCH DELA om du vill att också Sverige ska ersätta fula lådor med något vackert.

Adress

Stockholm
Stockholm

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Stockholm Skyline postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Dela